الأربعاء، 8 أكتوبر 2008

لماذا أدون ؟؟!!


رجاء هام : إذا كنت لا تحب الصراحة ، أستأذنك بألا تقرأ هذا الموضوع .
..........................................................
* لمـــاذا أدوّن ؟؟؟

توارد هذا السؤال على ذهني كثيرا - وقد يكون أحد أسباب انقطاعي عن التدوين الفترة الماضية -

* ياترى ليه بأدوّن ، وليه أنشأت مدونة أصلا ؟؟؟

يمكن يكون السؤال ده مش في محله دلوقتي !! يمكن كان المفروض أسئله لنفسي قبل ما أعمل مدونة !!! ويمكن لازم أفكر فيه وأذكر نفسي دايما بيه !!!!

- هل عشان أفضفض وأخرج ما بداخلي ...
- ولا باكتب مذكراتي اليومية ، والسلام ...
- يا ترى عشان فيه رسالة معينة عايز أوصلها ، ومعنى محدد نفسي الناس تعرفه !!!
- ولا بأحاول أكون علاقات اجتماعية وباستغل المدونة في كده !!!
- يمكن عشان المدونات والتدوين بقى موضة ، ولازم الواحد يساير الموضه - عشان ما يبقاش متخلف ؟!!
- ولا يمكن أنا شفت في نفسي إني مش أقل من زملائي المدونين اللي على الساحة اللي أنشؤوا مدونات أصبحوا بها مؤلفين لكتب وقصص تنشر وتباع في معارض الكتب ؟!!
- يا ترى أنا بأدون لأجل التدوين ، ولا في هدف أسمى وأغلى بأكتب عشانه ؟؟؟

كل الإجابات دي دارت بيني وبين نفسي ... وكان لازم ألاقي إجابة للسؤال اللي ذكرته في البداية ، وإلا يكون كل ما أكتبه ليس له معنى أو هدف .

* لمـــــــــــــــــــاذا أدوّن ؟؟؟

ياترى كل واحد مننا سأل نفسه السؤال ده ؟! وهل لقينا له إجابة عندنا ؟؟
طب هل أنا مقتنع بإجابتي دي ، ومستعد أحاسب أمام الله عز وجل عن كل كلمة كتبتها وباكتبها في مدونتي ...

* ويا ترى لما بأرد عند حد في مدونته على أي موضوع بيكون فعلا الموضوع شدني وعندي رد عليه وحاسس إن ردي هيفيد وهيثري الموضوع ، ولا بيكون ردي ده مجامله ، ، ولا يمكن بأرد عشان يجي يقرأ موضوعي ويرد علي ؟؟؟

كل دي أسئلة .. أعتقد - والله أعلم - ضروري كل واحد مننا يفكر فيها كويس طول ماهو في عالم التدوين الواســــــــــــــــــع ...

هناك 13 تعليقًا:

محمد عبد الباسط يقول...

ياترى كل واحد مننا سأل نفسه السؤال ده ؟
طبعا ياعموره سالت نفسى كتير
هل لقينا له إجابة عندنا ؟؟
طبعا لقيت وانا هاغلب يعنى مانت عارفنى
ههههههههههههه
هل أنا مقتنع بإجابتي دي ؟؟
اه الحمد لله رب العالمين اعتقد بكل فكره دونت عشان خاطرها (وان كنت ناسى افكرك )
مستعد أحاسب أمام الله عز وجل عن كل كلمة كتبتها وباكتبها في مدونتي
مستعد ان شاء الله ربنا بس ربنا يتقبل

ولما برد على اى موضوع بيكون عشان موضوع عجبنى اولا وثانيا نفسى كل الناس كل العالم يقراو اللى مدونتى لانى بجد استفدت كتير من الافكار بتاع مدونتى ونفسى كل اخوانى واخواتى يستفيدوا زيي بالضبط
والله على ما اقول شهيد
كان المفروض تسمى الموضوع ياعمورا المحكمه واللى يدخل يقول تعليقه يقول فى الاول ( والله العظيم اقول الحق )
ههههههههههه تقبل تحياتى اخى الكريم

حلم كبير

كلام على بلاطة يقول...

;كل عام وانت بخير

محمود ابوالعزم يقول...

عمر
اد ايه انا سعيد انك رجعت تدون
الفكرة حلوة اوي
ويمكن ولولا ظروف سفري ان شاء الله
كنت هكتب موضوع قريب منه النهارده
انا ىهسيب ردي على الكلام ده لحد ما اكتب الموضوع ده
بس حبيت اقوللك انك في الفتره اللي
دخلت فيها عالم التدوين كنت بتكتب كويس اوي
كفايه يا عمر انك ممكن وسط كلامك
تقول كلمة كويسه تقصر في قلب حد
وممكن تعرض كلام مش كلامك ويأثر في حد
وفي الحالتين كله ان شاء الله في ميزان حسناتك
سمعت في اح خطب الجمعه من احد الناس القثقات باذن الله
ان احد الائمه الكبار جه لواحد في المنام وقاله ان ربنا دخله الجنه مش بكل اللي عمله
ربنا دخله الجنه عشان قال كلمة في مجلس خلت واحد بكي من قلبه من خشية الله
ماتسيبشي التدوين يا عمر
لانك ممكن من غير ماتقصد تكتب كلمة زي دي

يارب اكون عرفت اعبر عن رأيي
اخوك
محمود

عمر يقول...

أخي الحبيب محمد - حلم كبير

نورتني والله

وظريف موضوع المجكمة ، المره الجاية بقى خلينا نعديها ودّي المرة دي ، مش عايزين نخسر حد

ربنا يعينك وينفع بمدونتك

عمر يقول...

أستاذي صاحب - كلام على بلاطة

وأنت بخير ، تمنيت أن أقرأ إجابتك على سؤالي ...

لماذا أدون ؟؟؟

سعدت بزيارتك

عمر يقول...

حبيبي محمود أبو العزم

نورتني والله ، وأشكرك على مجاملاتك التي لا أستحقها

ومن قال أني سأترك التدوين ، ولكني أدعو إلى أن نفكر كثيرا قبل أن ندون في ....
لمــــاذا ندون ؟؟؟؟

تحياتي لك ..أعانك الله

semsema يقول...

عودا حميدا دكتر عمر للتدوين
الف مبروك لنتيجة حضرتك وعقبال العام القادم والتخرج باذن الله
اما عن لماذا ادون؟؟
دونت لكي أٌنقَد لا لكي يشاد بي فرحم الله من اهدي الي عيوبي وارشدني الي تغيير ما يعتريني من خطأ
دونت كي اكتب ما احب وقتما احب
دونت كي استطيع توصيل ما اؤمن به من مبادئ وافكار
وفعلا لا ارد علي اي موضوع في اي مدونة الا اذا اعجبني وما يدعو للعجب انه احيانا رغم اعجابي بموضوعات علي مدونات الا انني من فرط اعجابي بها لا اجد من الكلمات ما يليق للتعليق


جزيت خيرا عالموضوع
اجازة سعيدة
تحياتي

أنا حر يقول...

انا هتكلم عن نفسي
انا دخلت عالم التدوين علشان كنت حابب اني اعمل مدونة ليبرالية وكنت حابب اعرف هل طريقة تفكيري الناس هتقبلها ولا لأ علشان كده حبيت اعمل المدونة واكتشف الموضوع ده بنفسي عن طريق المواضيع اللي بكتبها ورأيي فيها وأراء الناس كمان فيها سواء كنت صح او غلط
بس لما بدخل عند حد وبرد عنده لان الموضوع بيكون عاجبني او علشان اقول رأيي في الموضوع اللي بيطرحة زي حضرتك كده انما بصراحة انا مش بعمل كده علشان يعلق عندي ويزيدوا اللي بيعلقوا واحد
انا علشان كده مش بحب اكتب في مواضيع الردود فيها تكون بشكل مجاملات لازم التعليق يكون فيه وجهة نظر اللي بيعلق على الموضوع المكتوب
اسف على الاطالة
تحياتي

اخوان من اجل مصر يقول...

موضوعك جميل وفعلا السؤال ده لازم الواحد يساله لنفسه

باجوجو يقول...

بص يا عمر باشا

أنا إتأخرت عليك عشان كنت بفكر فى الكلام اللى قريته فى بوستك الرائع دا

وقررت يكون ليه هدف فعلا مش مجرد انى اكتب

لو عايز تفاصيل ممكن تشوف أخر بوست ليه

تقبل تحياتى

DR.HAMAS يقول...

أخى الحبيب د.عمر

بصراحة أسئلة مراجعة النية دى بتكون صعبة

و فى نفس الوقت تعين على إعادة ضبط الأهداف

أنا شخصيا هجاوب عليها مع نفسى

و لو لاقيت نية أو مقصد لا يؤدى إلى رضا الله حتى لو مباح

بالتأكيد هحاول أغير

أشكرك للغاية على التنبيه الممتاز


جزاكم الله خيرا


د.حماس

shady gad يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم
انا والله كانت عندى فكرة ووضعتها للتنفيذ فى مدونه طبيه لعرض الحالات الطبيه استفيد منها وزملائى
بس أنا استفدت حاجات_ لن اذكرها_من البوست ده
يارب يباركلى فى هدفى

قلب شاعره يقول...

بصراحه انت سألت سؤال مهم جدا .. يمكن كتير من المدونين بيهربوا من السؤال ده ومن الاجابه عليه .. لأنها فيها نوع من كشف خبايا الزات ..
فعلا بصراحه السؤال صعب جدا والإجابه اصعب ..
لكن انا شايفه من وجة نظرى البسيطه
ان ظاهرة التدوين دى سببها ان الشعب المصرى اصبح ملىء بالكلام والافكار .. اصبح شعب فنان .. مكبوت .. من غير صوت ..
فمبقاش غير المدونات هى الى بنلاقى فيها احلامنا الى ضاعت ..
يعنى .. مش عايزه انكد .. بس دى الحقيقه ..
موضوعك جميل جدا بجد ويدعو للتفكير كثيرا وبيتعب العقل جدا ...
تقبل تحياتى ...