الخميس، 3 أبريل 2008

عاجل جدا ... رأيي في إضراب 6 أبريل

بداية وبصراحة شديدة أول مرة أجد نفسي مشدودا ومنجذبا للكتابة في موضوع بهذه السرعة ، و مجبرا على الكتابة كهذه المرة وكهذا الموضوع ، فبصراحة شديدة أنا أعتبرها شهادة للتاريخ إن كنت صائبا فيها فاللهم بلغت اللهم اشهد ، وإن كنت مخطئا ( وآمل ذلك ) فلن يضر أحدا شيء ... ولكنه وببساطة شديدة رأيي في إضراب 6 أبريل
لنرجع معا إلى أصل هذا الإضراب ، ألا وهو عمال المحلة حيث أن هذا الإضراب هو من ضمن أنشطتهم للاعتراض على أحوالهم السيئة
وهو حتى هذه اللحظة عمل جيد ونتضامن معه كلنا وندعمه ، فهو أحد الوسائل المشروعة ، ولكن ...
ما تطور إليه الأمر من جعله إضرابا عاما لكل الشعب وبهذه الطريقة التي تشبه العصيان المدني وأن يكون بها الانتشار الملفت للنظر فهذا غريب جدا ، ويثير الكثير من التساؤلات ، ومنها
- طريقة الإضراب وهي حسب ما أعلن تشمل .. عدم الذهاب للعمل وإما تبقى في بيتك أو تنزل إلى الشارع بصورة غير منظمة وغير مرتبة مما يخيف من توابع ما سينتج عنه ( لا قدر الله ) من أضرار في البلد
- عدم وجود هيئة معلنة مسؤولة عن تنظيم الإضراب ، وهذا مما يثير المخاوف من أن يخرج الأمر من تحت السيطرة
- هذا الانتشار الغريب للإضراب بين الشعب يثير أيضا الاستغراب
- والأكثر إثارة هو موعد الإضراب حيث أنه يأتي قبل المحليات بيومين فقط ، ومع التهديد لمن سيشارك في الإضراب ، فبالأحرى ماهو مستقبل الحريات بعد الإضراب ، وماهو مستقبل الانتخابات بعد الإضراب
هذه بعض التساؤلات التي تشغلني كثيرا بخصوص الإضراب وغيرها الكثير ، وأنتظر آراءكم بخصوص هذا الموضوع لأنه فعلا من المواضيع المثيرة
أعيد وأكرر أنني متضامن تضامن كامل مع الفكرة الأساسية للإضراب وهي إضراب عمال المحلة وندعمهم وندعم حقوقهم ، ولكني متوجس مما تطور إليه ...
...............................................................
أنا آسف ياجماعة إني ما تركتش وقت للتعليق على الموضوع السابق ... لو كان عمر هنا ... ولكنها ظروف الإضراب ، ولكني أأمل أن لا تغفلوا الموضوع السابق ، ولكم جميعا تحياتي
.................................................................
قريبا جدا ... حوار غريب جدا ... مع زميل مختلف جدا ...

هناك 21 تعليقًا:

Hosam Yahia حسام يحيى يقول...

معاكم ان شاء الله فى الاضراب

ربنا يوفقنا

انا مسلمه يقول...

طبعا التضامن او الموافقة على فكرة الاضراب موجودة لكن التخوف او التوجحس دة على فكرة عند ناس كتيرة
لكن يبقى ان الناس هتخوض التجربة اى كان نتايجها وبعدين اية اللى هيحصل للحريات معتقدش ان فية حاجة اسوء من اللى بيحصل وبالتالى الخساير مش هتبقى كبيرة وان كنت اخشى بعض التصرفات الغير مسؤلة
اما مين المسؤل ع تنظيم الاضراب فالطلام بيقول انى تنظيم من كل قوى المعارضة اخوان وكفاية وحزب الوسط والجبهة
انا انتظرت كغيرى راى ااخوان فى الاضراب والمرشد قال انة مع ااضراب وان كان لم يقل على خطوات عملية موجهه لاعضاء الجماعة
اتفق معك فى التوجس ولكن نحسبها خطوة لعل الشعب يفيق بها

غير معرف يقول...

المظاهرة ديه عندنا في اخبار انها هتكون عنف
يعني عنف وتكسير في دكاكين وسيارات الناس الغلابه
لا وكمان في ناس بتهدد ببنزين تحرق العربيات
حاجه اخر تخلف فرق كبير بين الايام دي وايام سيدنا عمر والصالحين بعده
فعلا انا كرهت بلدنا ديه
مش مصر ولكن شعب مصر يا اما مستسلمين يا اما البلطجيه تسيطر عليهم وتخربها اكتر ما هي مخروبه

يــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــارب استـــــــــــــــــــــــــــــــــرها


ده حتى احنا عندنا احصاء ومحبوسين في البيت غصب عننا

محمود ابوالعزم يقول...

السلام عليكم ورحمة الله
ازيك يا عمر
انا مقتنع جدا بكلامك
بس انا لي رأي
انا مش مع الاضراب خالص
فاكر يوم المظاهارات بتاعتكم بتاع المحليات
انا كنت بكل كياني معاكم
لحد لما سديتوا الطريق
مهما كان الدافع اللي خلاكوا تعملوا كده
بس وقتها تخيلت للحظه ان فيه عربيه اسعاف واقفه وراكوا ومش عارفه تعدي
عي دي نفس الفكرة اللي عندي عن الاضراب
ممكن مواطن بسيط مالوش دعوه باي حاجه مصالحه تتعطل هشان امضه واحد معتصم
وممكن مريض مايعرقشي يصرف دواه
وممكن مخالفات ترتكب في ظل غياب الرقابه
قيس على كده حاجات كتير
انا شخصيا هروح يوم الحد ان شاء الله
رغم ان احنا من اكتر الناس اللي بتعاني من الاسعار
اسف والله ياعمر لو كان كلامي ضايقك
بس انا حاسس انك هتفهم كلامي

غير معرف يقول...

يا جماعة مين اللي قال عنف وتكسير
أنا شفت جانب من الرسايل من اللجان المنظمة للإضراب ، نهي قاطع عن أي أعمال يمكن أن يتذرع بها رجال الأمن المركزي ويبدأو سلسلة العنف ، الإضراب إما بوقفة إعتصامية في المياين العامة زي ميدان التحرير في القاهرة مثلاً أو الجلوس في البيت والإمتناع عن ممارسة أي نشاط،
يستثنى طبعاً الجراحين ودكاترة الطواريء والصيدليات بس،
أنا شايف إن الموضوع تمام

انا مسلمه يقول...

اخر الاخبار محمود عزت امين الجماعة
يعلن ان الاخوان لن يشاركوا فى الاضراب بصفة رسمية بعد اعلانة بانة لم يتم التنسيق معهم وانهم علموا بالاضراب من خلال الاعلام
دة رابط الحوار اللى اجراةhttp://www.egyptwindow.net/modules.
php?name=News&file=article&sid=8433
بصراحة دلوقتى الواحد بدا يقلق
ولكن يبقى اسؤال اللى يهمنى شخضصيا هل سيشارك الاخوان بصفة فردية كل فى مكانة ولا لا
يارب استرها الايام الجاية محدش عارف اية اللى هيحصل فيها

المستكشف/احمد محسن يقول...

أسئلة مشروعه

غير معرف يقول...

اوافقك الى حد ما فى ها الراى . وخاصة ان الاضراب ده مش منظم

ولكن انا شايفة ان هو مش هيؤدى لخسائر كبيرة ولا حاجة

غير معرف يقول...

بسم الله
ربنا يهديك يا عمر
لازم تعارض الناس دايما في اي حاجة يعملوها
يا رجل الناس اللي انت بتتكلم عنهم عايشين في برج عاجي ومش هيسمعونا ولا هيعبرونا الا لما نعمل اضرابات واحتجاجات لرب السما ولكن باسلوب منظم وبدون عنف او تكسير وخلافه
انا مع الاضراب قلبا وقالبا
وليقضى الله امرا كان مفعولا
good luck

عمر يقول...

أخي حسام ..
بداية .. أشكرك على الزيارة وأحييك على مدونتك

ثانيا .. أرجو منك إعادة قراءة الموضوع لأنه من الواضح أنك لم تفهم وجهة نظري

عمر يقول...

أختي أنا مسلمة ..

تقريبا متفقين إن احنا مع إضراب عمال المحلة لتحقيق مطالبهم المعروفة ، ولكن متوجسين ممما آل إليه الإضراب

بالنسبة لموضوع الحريات فما حديش عارف ايه اللي هيحصل في الأيام الجاية ، ربنا يستر

وبصراحة أنا أرى إن أسلم موقف اتخذ هو موقف الإخوان بالتضامن مع العمال وعدم المشاركة في الإضراب العام

أشكرك على الرد

عمر يقول...

الأخت داليا ..شكرا على الرد

هو موضوع الإضراب لو كان منظم وفيه جهة مسؤولة عنه متهيألي ماكانشي هيبقى فيه المخاوف اللي احنا بنقول عليها دي

وبعدين أصول أي إضراب يكون فيه مطالب محددة ( زي مطالب العمال مثلا ) وهذه لا توجد بالنسبة للإضراب العام، يعني ما يبقاش إضراب لأجل الإضراب

إن شاء الله ربنا يصلح الأحوال بأناس مثل عمر رضي الله عنه

عمر يقول...

أخي وحبيبي محمود

ياعم تضايقني ليه ، هو احنا نقدر ياحوده

بالنسبة لموضوع المظاهرات الموضوع اللي حصل لم يكن بسبب المتظاهرين ولكن كان لأسباب خارجة عن إرادتهم ، متهيألي إنت عارفها

أما موضوع الإضراب .. هو ايه معنى إضراب يا حوده ، معناه تعبير شعبي عن رفض وضع معين في الدولة ويهدف لإصلاح هذا الوضع ، ولهذا فلابد من التضحية بالقليل لأجل إزالة الضرر الأكبر

هذا لا يعني بأي شكل أني مع الإضراب العام يوم 6 أبريل

أشكرك على إبداء رأيك

عمر يقول...

أخي غير معرف .. تمنيت لو تعرفني بنفسك ولو حتى بالنايك نيم

والله أتمنى الموضوع يمشي زي ماانت بتقول وما يحصلشي فيه مشاكل

أشكرك على الرد

عمر يقول...

أخي المستكشف أحمد محسن

أشكرك على الزيارة

واشكرك على إعطاء أسئلتي الشرعية

عمر يقول...

الأخت أسماء عصام

أشكرك على الزيارة

وأنا متفق مع رأيك إلا في موضوع الخساير .. فالله أعلم

عمر يقول...

أخي غير معرف .. بس متهيألي إني عرفتك أو بالأصح بأخمن انت مين ، وفي كل الحالات متهيألي انك قريب مني جدا قلبا وقالبا

على كل أشكرك على الرد ، وآمين يارب ربنا يهدينا بس فعلا الموضوع مش معارضة وخلاص لأ في أسباب وأنا ذكرتها

أنا معاك في كل حاجة انت قلتها عن الاحتجاجات والاضرابات بس لغاية ماوصلت لانك معاهم قلبا وقالبا .. أنا مع إضراب العمال قلبا ولكن لست مع الإضراب العام الحالي لا قلبا ولا قالبا وفي نفس الوقت لا أرفضه

وليقضي الله أمرا كان مفعولا

بس متهيألي إني عرفتك ..هههه.. تحياتي

صناع المحلة الكبرى .. دواهم في غيدك يقول...

من واقع حالة الياس الشديد و المهازل اللي حاصله في بلدنا .. كان لازم تحصل حاجه كبيره كل الناس تجتمع عليها
و
أن كان عدد سكان مصر 80 مليون
في منهم 79,999000
متضررين من المهازل اللي حاصله

بصراحه
أياكش تولع بيهم
ومتفهمنيش صح
...
أنا اقصد ال 79,999000


ومقدمناش غير أننا نستنا النتايج
ولعلها تشرق من جديد

بس يا عمر مع الوضع اللي أحنا فييه أنا مش شايف أي لزوم للخوف
وقت الخوف و القلق أظنه أنتهى خلاص

لك تحياتي

ســـارة يقول...

هو على حد علمي القوى الداعية للإضراب هي حركة كفاية وحزب التجمع ومش فاكرة مين تاني

سبب انتشار الدعوة للإضراب بالصورة القوية دي يرجع في وجهة نظري لسببين

1-موضوع الإضراب نفسه .. الغلاء والظلم اللي طال كل حاجة في البلد

2- الدعاية عن طريق النت .. سهل جدا الموضوع ينتشر بالنت

على الرغم إني لم أعرف على وجه التحديد مطالب القوى الداعية للإضراب من الحكومة ، بس فكرة الإضراب في جد ذاتها ممتازة وقوية للتغيير

صناع المحلة الكبرى .. دواهم في غيدك يقول...

تعليقي بعد ماحدث اليوم من مهازل

أنا طبعا شفت بعيني محدش قالي

الكل طبعا كان ممستني عمال المحله يخرجو من مصانعهم ... و يكونو هم نواه للحدث اليوم
بس الحمد لله ده لم يحدث ..
وخاب ظن من ظن السوء بعمال المحله

ولكن حدث ما هو أسوأ
للأسف تحول الموضوع الي معركه كبييره بين الكثير من الناس .. اللي منعرفش هم تبع ميين - الله أعلم-
كان نتيجتها الكثير من عمليات التخريب
تكسير عربيات
واجهات محلات
أيقاف قطر
حرق كاوتش ويفط أنتخابات
أصابات كثيره
وطبعا ما كان من الامن المركزي إلا أنهأطلق القنابل المسيله للدموع ..و الرصاص المطاطي علي المتظاهرين لتفريقهم .. وفين يوجعك

للأسف هو ده اللي حصل النهارده في المحله .. موقف لم اكن أنتظره أبدا
أنا توقعت الإضراب بمعنى الاضراب
وهو الأمتناع .. أو أعلان حالة العصيان الجماعي
و اللي كان ممكن بيها يحصل نوع من الضغط على أصحاب النفوذ
ولكن
حدث مالم يكن يحمد أبد
للأسف ده مكنش أضراب
دي كانت عمليه تخريبيه
شئ نأسف عليه بالتأكيد جميعا

أسف يا عمر أني طولت
بس أنا قلت اسرد اللي عشته لنهارده
أشكرك جدا
وو حالفك كثير من الصواب من تخوفك من الإضراب -أو الشغب العام بتعبير أدق-

لك تحياتي

إخوانى حتى النخاع يقول...

السلام عليكم ..

ازيك يا عمر ؟؟

بص يا عمر .. اا طبعااا مع رأيك

هوا الإخوان مشركوش علشان كدا ..

وكمان لو شاركوا الحرائق الى حصلت فى المحلة .. طبعااا الأمن حيقول الى الإخوان اجروا بلطجية
فى حين أن البلطجية دولت الأمن الى جايبهم

اتفرجت إنبارح على القاهرة اليوم وصاحب محلات البغل قال الى انا شوف البلطجية دولت مرتين ف حياتى
مرة فى إنتخابات مجلس الشعب ودلقوتى


والكلام دا طبعااا بيفسر نفسه ..

شكراا ليك يا عمر على البوست