الخميس، 1 مايو 2008

حوار غريب جدا .. مع زميل مختلف جدا !!!


وأخيرا أخدت القرار إني أكتب الحوار ، بعد تردد طويل جدا

بصراحة شديدة .. أنا مش عارف هل الحوار غريب ولا لأ ، والزميل مختلف ولا عادي ، لكني بصراحة أشد لم أكن أتوقع أن هناك أحد في هذه البلد في مجتمعنا يعيش ما نعيشه ويعاني ما نعانيه ويفكر بنفس طريقة هذا الزميل ، الخوف يا جماعة لأطلع أنا الغريب جدا ومختلف جدا وهو اللي عادي جدا .. فياريت ماتحرمونيش من رأيكم عشان أعرف هو أنا الصح ولا هو ؟؟؟؟

.............................................................

عشان ما أطولش في الكلام أنا هحاول أختار مقتطفات سريعة من حواري مع زميلي الفاضل في نقاط سريعة ...

هو : ياترى انت رأيك ايه هو المنهج الصح اللي هيدخلنا الجنة واللي المفروض كلنا نتمسك بيه ؟

أنا : المنهج اللي الرسول صلى الله عليه وسلم سلكه .

هو : كل الناس بتقول كده ، أنا بأسالك عن منهجك انت ؟؟

أنا : لو جيت شفت الرسول صلى الله عليه وسلم في منهجه هتلاقيه بدأ بنفسه ولكنه بدأ يصلح اللي حواليه ، يعني ما قعدشي في الجامع وقال انا علي نفسي وفقط ...

هو : يعني كده انت شايف ان الناس الل بتعبد ربنا في الجامع وتحرص على العلم الشرعي فقط مش على منهج الرسول صلى الله عليه وسلم ؟

أنا : أنا ما قلتش كده ، كل واحد شايف الطريق الصح من منظور معين ، ومدام هو هدفه الخير ورضى الله عز وجل يبقى ده كويس ، ولكن في طريق أصح اللي هو اللي الرسول وأصحابه نهجوه انهم حاولوا ينشروا الخير في كل مكان ويحاولوا يصلحوا المجتمع اللي حواليهم


- المهم يا جماعة الحوار أخذ منحى آخر تماما ودخلنا في أوضاع البلد ....

هو : يعني انت شايف النظام اللي موجود حاليا كله فساد ؟؟؟

أنا : أنا ما قلتيش انه كل فساد ، ولكن معظمه

هو : هات لي أمثلة على الفساد ده ؟؟

أنا : البلد كلها مليانة فساد بشهادة الناس كلها من أول رغيف العيش ، لحد التعليم ، ومستوى الرعاية الصحية في المستشفيات ، والكوسة اللي مالية البلد ، والبطالة ....

هو : طيب ياعمي كل واحد مسؤول عن اللي هو فيه ، وهو اللي هيتسأل عنه يوم القيامة ، لكن انت مطلوب منك المكان اللي انت فيه اللي هو المذاكرة ، مش عليك تصلح البلد ، ولما تبقى تمسك حاجة ابقى حاول تصلحها

أنا : أنا ماقلتش أن أنا أسيب مذاكرتي بالعكس أنا الأولوية عندي لازم تكون للمذاكرة ، ولكن برضه أنا لي زمايل لازم إذا لقيت عند حد غلط أنصحه ، والموظف لما يلاقي في مكانه حاجة غلط لازم يحاول يصلحه ، والدكتور نفس النظام ، وكل واحد في مكانه

هو : طيب انت نصحت وما سمعشي النصيحة هو حر هو اللي هيتحاسب مش انت ؟؟

أنا : أنا معاك في كده لو كان ده هيضره هو لوحده ، لكن لو كان ضرر عام لأ لو أنا سيبته ربنا هيحاسبني

هو : بصراحة أنا شايف إن الحال ديلوقتي أحسن من خمسين سنة فاتوا ، بس طلبات الناس هي اللي زادت !!!

أنا : يعني ديلوقتي لما الناس ما تعرفشي تجيب رغيف العيش يبقى هي اللي طماعة ، لما تكون زجاجة الزيت بعشرة جنيه يبقى الناس هم اللي طماعين ، لما يكون دكتور تكليف بياخد متين وخمسين جنيه ولا المعيد مايزيدشي عن خمسمية جنيه يصرف منهم على البحث العلمي اللي بيعمله والأستاذ الدكتور ألف ونص بعد ده كله تقولي الناس هي اللي طلباتها زادت

المهم ... الحوار يوميها كان طويل جدا وأخد أكتر من نصف ساعة وحسيت ان احنا بندور في دائرة مفرغة ، استنتجت في آخرها إن الإعلام بتاعنا له تأثير كبير جدا في غسيل مخ عند ناس كتير جدا لدرجة .. إن الأوضاع اللي هو عايشها كل يوم أصبح لا يراها ولكن يرى ما يشاهده في التلفزيو ن .. غير نظرته لمختلف القضايا الأخرى زي الرئيس ، وأمن الدولة وشيخ الأزهر والمفتي والمعارضة والإخوان .. حسيت إني قاعد مع واحد قاعد في حتة تانية خالص مش مصر ، مع العلم إنه مش حزب وطني ياجماعة

ياترى هو اللي مختلف ولا يمكن أنا وانا مش دريان ، هو اللي غريب ولا أنا وأنا مش حاسس ... أفتوني يرحمكم الله

هناك 15 تعليقًا:

shaimaa samir يقول...

بداية
العقلية دى ما اكثرها
وعلى فكرة
مش موضوع اعلام بس
دى ثقافة الجهلاء ان صح التعبير
اعرف اناس يفكرون
ولكن تفكيرهم للاسف غلط
والاسم انهم بيفكروا
فمافائدته ان كان فى الطريق الغلط
وكانه يفكر كيف ينحت صخرة بالدبوس ام بالمسمار

عامة واجبنا ان فكرنا الصحيح هو اللى ينتشر
ونسال الله ان يرشدنا دوما للطريق الصحيح
لاننا بشر

جزاكم الله خيرا

غير معرف يقول...

معلش انا عايزة اعرف ايه العقلية الجاهلة في اللي اتقال؟دة واحد بيفكر في اللي في ايده يعمله يعني مالي انا ومال الامن والسياسة العليا دي انا في ايدي اني لو شفت حاجة غلط حواليا اغيرها طبعا بالحسني مش اقعد افكر في سياسة علي ما تتغير قدامها 600سنة قدام والهرم بيبدا من تحت مش من القمة يعني مثلا الرسول اول ما بعث ماقالش القتال واجب وابيدوا الكفار لا هو الاول بدا يعلمهم الصلاة ومكارم الاخلاق حت اذا هذبت النفس كانت قادرة علي بناء دولة علي المنهج الصحيح ...................سوري لو كلامي شديد بس المسلم للمسلم كالبنيان بس يمكن هو ما اقنعكش اسلوبه بس لو فكرت في المضمون هتلاقيه صح وربنا يرشدنا للصواب بس انت عارف بأه ايه هي المصيبة فعلا هو الي احنا فيه ده(تفرق المسلمين).......

اوعى تفكر يقول...

ايه ده العقليه دى بقابلها كتير اوى
فى البلد
انا ليه واحد صاحبى بنفس الشكل ده
قعد اتكلم معاه ومفيش فايده تحس ان عقله اتبرمج على كده مش عايز يتقدم
دايما يبص لتحت
يبص للدول الاوحش منا
مش عايز يبص الفوق
مش عايز يبقى ايجابى
عايش فى البلد لوحده
عايش عشان يقول
انا ومن بعدى الطوفان

غير معرف يقول...

السلام عليكم ...سيدي الكريم ..اجابة علي سؤالك فابالطبع الزميل الفاضل قياسا علي الواقع هو المختلف..ولكن ذلك يا سيدي ليس تاثير الاعلام فقط.بل تاثير تربية وسياسة مجتمع يعني انا مثلا في البيت جدتي بتقولي يا بنتي انا عارفة ان الاخوان دول كويسين ومش عارف ايه وبعد كده تقولي بس مالكيش دعوة بيهم وامشي جنب الحيط وما تكلميش حد وما تتكلميش في السياسة مع حد وما تنقديش اوضاع البلد وما تصاحبيش حد في الكلية وما تآمنيش لحد..وغير ذلك من الارشادات السلبية والتي تعتبرها جدتي طوق النجاة...ياسيدي قد ربي اباؤنا علي ذلك ..وقد ربتهم سياسة الدولة التعسفية علي" خليك في نفسك والا...."اما بخصوص ان متطلبات الشعب هي اللي زادت فانا اجد في زميلك النزعة السلفية من كلامه ولعل هذا هو السبب انه يميل الي الزهد؟؟؟ولكني سيدي اتفق معك في كثير من ارائك في هذا الحوار...هدي الله الجميع وجزاكم خيرا...

عمر يقول...

الأخت شيماء

أنا معاك إن الإعلام مش هو السبب الوحيد في هذه الصورة ، ولكني أعتقد أن له دور كبير في ذلك

بالنسبة للتفكير ، بالعكس أنا نفسي إنهم يفكروا بس ياريت يكون التفكير نابع من داخلهم هم من دون تأثير من الإعلام المضلل ، وعلى فكرة لو الواحد فكر ببساطة في الواقع اللي هو فيه متهيألي هيوصل للطريق الصح

يا أختي الفاضلة ده الواحد بيوقف يشتري عيش فينو يلاقي صاحب المحل بيشتكي له من الأسعار وكيلو الزيت باحدى عشر جنيه والسمنة باربعة عشر ، دي ناس عامية مش مثقفة مابالك بالمثقفين ... وعجبي

شكرا على الرد وجزاكي الله خيرا

عمر يقول...

الأخت غير معروفة .. أشكرك على الرد وتمنيت لو عرفتي بنفسك ولو كان بالنيك نيم أو بالرمز

أولا .. أنا لم أقل أنها عقلية جاهلة ، بالعكس هذا الزميل من أعز زملائي وأحترم عقليته جدا وأكن له كل احترام ، ولكني فوجئت بطريقته في التفكير

ثانيا .. بالنسبة لموضوع انه يفكر في اللي في ايده يغيره فأنا معاك ولكن لو رجعت لكلام حضرتك عن الرسول صلى الله عليه وسلم فانت قولتي اول ما بدأ (علم أصحابه) .. هو ده اللي انا باكلم فيه ان انا زي ما علي دور تجاه نفسي علي دور تجاه الآخرين وقدوتنا في كده رسولنا صلى الله عليه وسلم، وأنا معاكي تماما ان احنا نبدأ من القاعدة والتربية للمجتمع مش بالانقلاب على القمة ، وهذارأيي ولكن ليس معنى ذلك إني أرى أحوال البلد وغلاء الأسعار والبطالة التي لايرضى عنها الكافرقبل المسلم وأغض الطرف عنها وأقول ليس لي دخل إلا في ما تحت يدي ، لا أنا علي إني أصلح بس بالطرق السلمية الصحيحة

أخيرا ... فبصراحة أنا سعيد لرد حضرتك ، وليس شديدا ولا داعي للأسف ، ودائما ندعو اللهم اجمع كلمة المسلمين

عمر يقول...

عزيزي اوعى تفكر

للأسف انهم نفسهم يبقى الشعب كله بهذا التفكير .. أنا ومن بعدي الطوفان

ربنا يهديهم ويهدينا ويصلح الأحوال

عمر يقول...

الأخت زهرة الأمل

أشكر حضرتك على متابعتك لمواضيع مدونتي ، فعلا ده شرف لي

فعلا الجيل الماضي اللي عاش أيام عبدالناصر مزروع داخله البعد عن أي كلام يتطرق لأحوال البلد وللأسف من شدة خوفة على أولاده بيزرع هذا الخوف والرعب والسلبية داخلهم ، وهذا من أهم الأشياء التي أدت لسلبية المجتمع حتى في التفكير الصحيح تجاه واجباته وحقوفه في مجتمعه

بالنسبة لزميلي فهو مش مايل للأخوة السلفيين ولكنه كما قلت سابقا متأثر جدا ببعض الأفكار الغريبة التي تعمي عينه عما حوله ، وإن كان لي زمايل قريبين جدا من هذا التفكير وفعلا لهم ميول سلفية جدا

ربنا يصلح حال البلاد والعباد ، ويرزقنا جميعا الإيجابية وحب هذه البلد وتقديمها على حب أنفسنا

غير معرف يقول...

السلام عليكم
أخى الكريم جزاك الله خيرا على عرضك
وأحب أقول حاجة إن لاسف حياتنا كلها كدا والناس يا مهمومة وعايشه همها مع نفسها أو مش مهمومة ومش حاسه باللى بيجرى أو مهمومة وبتحاول تلاقى حل لمشاكلها وتصلح ما يمكن إصلاحة
تقبل تحياتى

اسلام صديق يقول...

عادي يعني بنشوف من ده كتير
علي فكرة هو مش مقتنع بالكلام الي بيقولوا

في ناس بتحب تختبر مدي قوة تحملنا للاراء المستفزة

وفي ناس كده بتتغابي وخلاص

وفي ناس نفسها تنصح بس اسلوبها بيكون مش كويس

عمر يقول...

اخي عمر

وجزاك الله خيرا

عمر يقول...

أخي الأفغاني

أشكرك على زيارتك وتعليقك

وأتفق معك في آرائك

محمود ابوالعزم يقول...

عمر

ازيك الاول
بقالي كتير ماشفتكش
مش بخير الحمد لله؟؟؟
يا رب تكون بخير
اما الشخص ده
فربنا يهديه ويهدينا جميعا
وياريت تدعيه انه يعلق هنا برضو
اناا مش بحب الحوارت اللي من طرف واحد

يارب تكون دايما بخير يا عمر

عمر يقول...

حبيبي محمود

منورني والله وواحشني جدا

اللهم آمين ربنا يهدينا ويهديه ويصلح حالنا وحاله

والله يا حودة يمكن المشكلة انه مالوش في النت ، وفعلا أنا كان نفسي إنه يطلع على هذه التدوينة واشوف رايه ، لكن انا حاولت قدر الإمكان إني أسجل الحوار زي ماحصل

وأوافقك الرأي إن الواحد عشان يحكم لازم يسمع من الطرفين

تحياتي لك

قلب شاعره يقول...

هههه والله ده بأه تفكير ناس كتير الناس حصلها مسح زرى لعقولها .. بات العقول اشكال والوان وكل واحد فاكر نفسه صح وممكن يغضب ويثور لو حد عارضه ومش ممكن ابدا يقتنع ربراى حد تانى ..
بس على فكره لا العيب فيك ولا فيه .. العيب باه فى اصحاب العيب ؟؟